For den italienske filosof Giacomo Marramao udgør globaliseringen ikke et fænomen på linje med andre, men markerer afslutningen på en verdenshistorisk proces. Derfor præsenterer ”globaliseringen” en særlig udfordring for filosofien. Hvis den måde, vi forstår vores politiske eksistens på, har givet sig til kende som en menings-struktur, karakteristisk for en specifik verden blandt andre, så betyder almengørelsen af én sådan verden – den globaliserede – at tænkningens generelle rammer ændrer sig på grundlæggende vis. Sådan kan den situation, Marramao forsøger at gøre forståelig gennem hele sit forfatterskab, kort skitseres. I dette oplæg vil et af hans nyere værker, Passagio a Occidente, præsenteres med særligt fokus på et af den moderne, politiske filosofis vigtigste begreber, nemlig ”suverænitet”. Når de suveræne stater glider i baggrunden til fordel for en ny global orden, er der derfor også mere på spil end blot en tilfældig politisk begivenhed: der er tale om en radikal forandring af selve historiens betydning.
Oplægsholder: Esben Korsgaard Rasmussen
Eventtitel: Filosofi, verdenshistorie og politik
Tidspunkt: 16. Oktober 2019, 18:30 – 21:00
Sted: KKT – Kommunal Kunst og Teknik – Blågårds Plads 3, 3. etage, 2200 København N
Facebook-event URL: https://www.facebook.com/events/991479104520914
______________________________
Alle er velkomne, uanset baggrund eller forudsætninger.
Det er gratis at deltage og der vil blive serveret the og kaffe.
AFTENENS PROGRAM
Velkomst
Oplæg v. Esben Korsgaard Rasmussen
Samtaler i mindre grupper
Diskussion i plenum
ANBEFALET LÆSNING
Som noget nyt vil aftenskolen have et anbefalet pensum til hver gang på op til 10 sider. Vi opfordrer alle deltagere til at læse teksterne, men det er ikke et krav for at kunne deltage.
Den anbefalede læsning vil være et uddrag fra Marramaos bog ‘Passagio a Occidente’.
OM PROBLEMAS AFTENSKOLE
Problemas Aftenskole er en gratis, filosofisk aftenskole der afholdes hver anden uge hos Kommunal Kunst og Teknik på Blågårds Plads 3. Vi arbejder ikke med en traditionel sondring mellem lærer og elev, men arbejder ud fra en forudsætning om, at mennesker der mødes om ’et fælles tredje’ lærer af hinanden og lærer sammen.
Problemas Aftenskole er også et eksperiment med at udvikle ”undervisningsbaseret forskning”: Som en del af aftenskolen producerer vi en antologi – det såkaldte Problemkatalog – med tekster der samler op på, eller tænker videre over, de samtaler som aftenskolen har givet anledning til.
Vi opfordrer alle deltagere til at bidrage til Problemkataloget.
Problemas aftenskole afholdes i samarbejde med Kommunal Kunst og Teknik og Det FRIE Universitet. Vi modtager økonomisk støtte fra Nørrebro Lokaludvalg.